PERSBERICHT SOPHIE IN 'T VELD | 06-12-2023

Europa is dicht bij een nieuw asielsysteem. Een totaalpakket van acht Europese richtlijnen en verordeningen staat op de drempel van een politiek akkoord. Vijf van de acht onderdelen gaan de laatste fase van de onderhandelingen in. Rapporteurs van het Europees Parlement praten morgen (donderdag 7 december) met het Spaanse voorzitterschap van de Europese Unie. Waarschijnlijk wordt er morgen niet op alle onderdelen een akkoord bereikt, maar wordt met deze onderhandelingen wel de laatste rechte lijn ingezet richting een deal voor de kerst.

Sophie in 't Veld is lid van het Europees Parlement en rapporteur voor de opvangrichtlijn.  Daarnaast geeft zij mede vorm aan het bredere onderhandelingsproces:

"Het Europees migratiebeleid is dringend aan vervanging toe. De solidariteit tussen landen is weg en mensonterende toestanden zijn het gevolg. Zowel aan de buitengrens, als in de opvangcentra. Daarom moeten de onderhandelingen slagen. Politici moeten in staat zijn om compromissen te vinden in het constructieve midden. "

In 't Veld ziet kansen om een jarenlange impasse te doorbreken:

"Mensen willen van hun regeringen dat migratie gecontroleerd verloopt en dat mensen beschaafd worden behandeld. Waar individuele landen worstelen met de druk, is de EU als geheel prima in staat om migratie in goede banen te leiden. Te lang hebben nationale regeringen Europees migratiebeleid gefrustreerd. Het voorspelbare falen van die houding heeft extreme partijen veel ruimte gegeven en het debat vergiftigd. Nu is er een opening om te leveren wat door de mensen gevraagd wordt: goed en werkend Europees migratiebeleid."

<einde bericht>